Bratislavské vláčiky (s bonusom na záver)

Autor: Martin Berta | 5.11.2013 o 12:30 | (upravené 5.11.2013 o 15:13) Karma článku: 11,93 | Prečítané:  2484x

Môj text o tom, ako pani Monika Flašíková – Beňová sľubuje niečo, čo už je roky schválené a pripravené a chváli sa, že pre obyvateľov kraja dokáže u členov vlády vybaviť rôzne výhody vzbudil pozornosť, akú som pri jeho písaní nečakal.  Bol som upozornený na to, že takáto logika je v jej programe viac pravidlom ako výnimkou.

Ešte predtým ako sa dostaneme k veci, položme si jednoduchú otázku: Čo má v politike prednosť? Záujem občana, alebo upratovanie cestičky pre úspech konkrétneho kandidáta?

V normálnej krajine by bola odpoveď jasná, ale Slovensko sa čím ďalej, tým viac od normálnosti odkláňa. Problémom nie je, že vládna moc je v rukách jednej strany, to je legitímny výsledok volieb. Horšie je, že táto strana zneužíva mocenské nástroje, ktoré má k dispozícii na odsúvanie projektov, ktoré sú nevyhnutné pre rozvoj nášho kraja a na druhej strane podporuje nekoncepčné a ad hoc nápady svojho kandidáta (v tomto prípade kandidátky).

Monika Flašíková – Beňová si za jeden z highlightov svojej kampane zvolila vytvorenie akéhosi bratislavského Central Parku v oblasti bývalej železničnej stanice Filiálka. Okrem revitalizácie tohto zanedbaného miesta, čo je bezpochyby pozitívny cieľ, sľubuje „výstavbu novej podzemnej železničnej stanice.“ Tento nápad by mal podľa nej byť plnohodnotnou náhradou za megalomanský projekt novej železničnej stanice Filiálka a tunela popod Dunaj, ktorý už roky sľubuje súčasný župan Frešo,.

Čo znamená „megalomanský projekt“ a „tunel popod Dunaj?“ Nič iné ako komplexné riešenie hromadnej dopravy v Bratislave a okolí s maximálnym využitím koľajovej dopravy. Projekt, ktorý bol prerokovaný s ministerstvom dopravy a mestom Bratislava, mal vytvoriť nosnú železničnú trať prechádzajúcu celým mestom až do Petržalky, bez potreby prestupovania a zaťažovania už existujúcich spojov.

Ako vyplýva aj z náčrtu, koncepcia presadzovaná Monikou Flašíkovou – Beňovou by doprave v hlavnom meste nijako nepomohla. Cestujúci (tí ktorí smerujú do Petržalky a Starého Mesta) by sa po vystúpení z vlaku sústredili na Trnavskom mýte, respektíve na Račianskej ulici a na ďalšiu prepravu by mohli využiť len existujúce spoje. Čiže by sa buď museli zaviesť nové autobusy, električky a trolejbusy, alebo by MHD v Bratislave úplne skolabovala.

nacrt2.png

Poznámka: Nemám čas ani prostriedky na to, aby som si nechal vyrábať prepracované plány a vizualizácie. Tento jednoduchý (a veľmi približný) náčrtok však pre pochopenie zmyslu oboch projektov postačuje.

Prečo ho kandidátka na predsedníčku BSK považuje za „megalomanský“ ? Jedinou oporou pre toto označenie sú výsledky štúdie uskutočniteľnosti, ktorú dalo v roku 2012 vypracovať za peniaze Európskej únie nové vedenie ministerstva dopravy. Tento, takmer 300 stranový dokument, sa obšírne zaoberá rôznymi otázkami dopravy v hlavnom meste. Jeho závery sú však veľmi stručné a pozoruhodné. Projekt nie je možné uskutočniť, lebo:

rizika.png

Pri použití takejto logiky, by nebolo možné budovať nič...

Ďalším dôkazom nekoncepčnosti návrhu je fakt, že nevysvetľuje akým spôsobom bude napĺňať cieľ postupného prerábania súčasného električkového rozchodu 1000 mm na štandardný rozchod 1435 mm ako to nariaďuje § 44 ods. 7 vyhlášky ministerstva dopravy č. 350/2010. Alebo aj toto nariadenie, nevyhnutné pre prepojenie železničnej a električkovej dopravy, bude pani Flašíková – Beňová riešiť „po zhode s ministrom Počiatkom“ ?

Je smutné, že minister dopravy dovolil, aby projekt, ktorý bol detailne spracovaný a pripravený na realizáciu zhodili kvôli pochybným dôvodom zo stola a ohrozil tým celý proces jeho financovania z prostriedkov EÚ a zároveň zaštítil svojim menom nápad, ktorý hromadnej doprave v Bratislave nielenže nepomôže, ale jej uškodí.


Ešte prekvapujúcejšie nápady má vo svojom programe ďalší kandidát na predsedu BSK, Daniel Krajcer. Ten totiž presadzuje „Využitie mestských vlakov, schopných jazdy po vlakových i električkových koľajniciach (tram-trainy) tak, aby sa naozaj dalo bez prestupov dopraviť z Petržalky kamkoľvek do mesta.“

Vážený pán Krajcer. Neexistuje žiadna súprava, ktorá by bola schopná rozumne využívať električkové aj vlakové koľaje. Ak si to predstavujete podobne, ako sa menia rozchody podvozkov pri vlakoch na hraniciach medzi Slovenskom a Ukrajinou, rád vás vyvediem z omylu.

Tram-train totiž znamená:

  • Súprava, ktorá sa pohybuje po jednom rozchode koľajníc (najčastejšie práve 1435 mm) v meste aj mimo neho, a teda v prípade Bratislavy je nevyhnutné existujúce koľaje na tento rozchod rozšíriť
  • Súprava, ktorá sa pohybuje po koľajniciach s rozchodom 1435, ktoré majú vo vnútri ďalšie s rozchodom 1000 mm aby bol zabezpečený plynulý prechod

Bolo by fér, ak by ste svojim voličom vysvetlili, či plánujete minúť prostriedky BSK na vývoj vozidla schopného okamžite zmeniť rozchod, alebo na zdvojovanie existujúcich koľajníc v Bratislave.


Sľúbený bonus na záver. Kandidátka na poslankyňu BSK za Karlovu Ves, Devínsku Novú Ves a Devín nevie, koľko mostov aktuálne v Bratislave stojí...

mosty5.jpg


Ak sa vám blog páčil, podporte ho prosím aj na vybrali.sme.sk: http://vybrali.sme.sk/c/Bratislavske-vlaciky-s-bonusom-na-zaver/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Jar predsedu Fica. Objavil protislovenskú prostitúciu (Schutzov týždeň)

Putinovi hrajú všetky karty. Trump, Fillon a teraz dohoda OPEC o zmrazenej ťažbe. Ešteže toho Kariakina zrušil Carlsen.

EKONOMIKA

Švédsko chce ako prvá krajina zrušiť hotovosť. Čo to prinesie?

Digitálna mena prináša podľa ekonómov niekoľko výhod.


Už ste čítali?